ترویج فرهنگ کتابخوانی سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود

فرماندار شهرستان سنندج با اشاره به نقش مهم کتاب در جامعه، گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهایدنه سازی فرهنگ مطالعه سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

به گزارش کرد پرس، حسن عسکری در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج در سال جاری که با حضور اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، گفت: بخش زیادی از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی در نتیجه بی توجهی به کتاب و پایین بودن سرانه مطالعه است.

وی با بیان اینکه کتاب ابزار انتقال اندیشه ها و افکار به نسل های آینده است، افزود: یکی از مظاهر مهم فرهنگی در هر جامعه ای میزان اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی است.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی را وظیفه ای همگانی عنوان کرد و ادامه داد: دستگاه هایی مانند کتابخانه های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، شهرداری، شوراهای اسلامی و همچنین سازمان های مردم نهاد در این زمینه نقش مهمی دارند.

عسکری اظهار کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از دوران کودکی در فرد نهادینه شود و توجه به این امر مهم، جامعه را به سمت و سوی آینده ای روشن سوق می دهد.

وی بر لزوم حل مشکلات برای راه اندازی کتابخانه عمومی در شهر شویشه تاکید کرد و بیان کرد: مسئولان باید برای راه اندازی کتابخانه در شهر شویشه کمال همکاری را با کتابخانه های عمومی داشته باشند.

فرماندار شهرستان سنندج همچنین خواستار توجه دهیاری ها و شوراهای اسلامی به احداث کتابخانه در روستاهای پرجمعیت شهرستان شد و گفت: ارتقای سرانه دسترسی عموم به کتاب از وظایف مهم متولیان کتاب و کتابخوانی در راستای اجرای عدالت فرهنگی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: فرمانداران به عنوان روسای انجمن کتابخانه های عمومی نقش بسیار مهمی در کمک به توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه دارند.

محمد مخدومی با اشاره به قانون پرداخت نیم درصد از درآمدهای شهرداری به حساب انجمن کتابخانه های عمومی، افزود: خوشبختانه شهرداری سنندج با توجه ویژه به این قانون و پرداخت به موقع نیم درصد به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شده داست.

وی راه اندازی و بازگشایی کتابخانه مرکزی سنندج را از مهم ترین اقدامات کتابخانه های عمومی در یک سال گذشته برشمرد و ادامه داد: راه اندازی این کتابخانه در ارتقای سرانه فضای فرهنگی در استان بسیار تاثیر گذار بوده و سطح خدمت رسانی به مردم شریف سنندج را افزایش داده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان از بازگشایی مجدد کتابخانه فردوسی سنندج در آینده ای نزدیک خبر داد و یادآور شد: کتابخانه مذکور در مرکز شهر سنندج در یک سال گذشته به طور کامل تعمیر و بازسازی شده است و بخش های ویژه ای مانند سالن مطالعه ویژه آقایان و بانوان به صورت مجزا و بخش ویژه کودک و نوجوان به آن اضافه شده است.

مخدومی بیان کرد: راه اندازی کتابخانه عمومی در سرای محله نایسر با حضور مسئولان یکی دیگر از اقدامات مهم کتابخانه های عمومی در سال جاری بود است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر شهرستان سنندج دارای 22 با کتابخانه عمومی است که 14 باب از این کتابخانه نهادی و 8 باب دیگر مشارکتی است.

محمد بهرامی تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج را نزدیک به 11 هزار نفر برشمرد و افزود: شیوع کرونا در سال های گذشته بر روند عضوگیری در کتابخانه ها تاثیر منفی داشته است اما در ماه های اخیر و به ویژه با افتتاح کتابخانه مرکزی روند رو به شدی را را در این زمینه شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: در یک سال گذشته بالغ بر 80 میلیارد ریال برای تعمیر، بازسازی، تجهیز کتابخانه های مرکزی و فردوسی سنندج هزینه شده است و امیدواریم با همکاری و حمایت مسئولان زمینه خدمت رسانی به مردم کتاب دوست شهرستان سنندج بیش از پیش فراهم شود.

کد خبر 36993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha