ترکیه از آغاز مذاکرات صلح در سوریه و مبارزه با گروه های تجزیه طلب حمایت می کند

سرویس ترکیه - مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد که کشورش از آغاز مذاکرات صلح بین دولت دمشق و گروه های اپوزیسیون سوری حمایت می کند.

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش برای مبارزه مشترک با آنچه که تروریسم می نامد در کنار دولت دمشق خواهد بود و از آغاز مذاکرات صلح بین دولت دمشق و گروه های اپوزیسیون سوری حمایت می کند.

بنا بر گزارش آناتولی ترکی، چاووش اوغلو با شرکت در نشست خبری مراسم اختتامیه سیزدهمین کنفرانس سفرا در آنکارا، در پاسخ به این که آیا در حال حاضر تماسی با دولت سوریه وجود دارد یا نه، اعلام کرد که در حال حاضر هیچ تماس مستقیمی با دولت دمشق وجود ندارد اما مذاکرات با دولت دمشق از سر گرفته خواهد شد. او با بیان اینکه ترکیه به مبارزه خود با «تروریسم» در سوریه ادامه می دهد، اما فرمت آستانه برای حل دیپلماتیک و سیاسی در سوریه برقرار است، گفت: «ما باید به نحوی بین مخالفان سوری و رژیم سوریه توافق برقرار کنیم، در غیر این صورت صلح پایدار وجود نخواهد داشت، ما همیشه این را تکرار کرده ایم.»

چاووش اوغلو افزود: «گروه های اپوزیسیون سوری باید برای دستیابی به صلح پایدار بر سر میز مذاکره با دولت دمشق بنشینند و مصالحه کنند.»

چاووش اوغلو با یادآوری اینکه 11 سال از آغاز جنگ در سوریه می گذرد، گفت: «مردم زیادی کشته شدند، بسیاری از مردم کشور خود را ترک کردند. این افراد باید بتوانند به کشور خود برگردند. از جمله کسانی که در ترکیه هستند. برای این کار باید یک صلح پایدار در منطقه به وجود بیاید.»

چاووش اوغلو گفت: «در حالی که در نشست غیرمتعهدها در بلگراد با سایر وزیران گفتگو می کردم، با وزیر امور خارجه سوریه نیز گفتگوی کوتاهی داشتم. چیزی که گفتم این بود که تنها راه خروج از بحران سیاسی در سوریه صلح است. تروریست ها هم باید پاکسازی شوند. باید بین اپوزیسیون سوری و دولت دمشق صلح برقرار شود و ما به عنوان ترکیه از این موضوع حمایت می کنیم.»

او با تکرار سخنان ویزر دفاع ترکیه مبنی بر این که ترکیه به تمامیت ارضی سوریه چشم طمع ندارد، گفت: «حفظ تمامیت ارضی و صلح در کشورهای همسایه مستقیما بر وضعیت ما تاثیر مثبت می گذارد.»

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به عملیات ترکیه در شمال سوریه گفت: «تنها هدف YPG/PKK تجزیه سوریه است. برای جلوگیری از تجزیه سوریه، باید یک دولت قوی در سوریه وجود داشته باشد. ما از این حمایت می کنیم».

لازم به ذکر است که اظهارات روز گذشته چاووش اوغلو مبنی بر آغاز مجدد مذاکرات با دولت دمشق از سوی گروه های افراطی در مناطق تحت کنترل دولت ترکیه در شمال سوریه مورد اعتراض قرار گرفت.

دمشق نیوز اعلام کرد که گروه های افراطی موسوم به اپوزیسیون سوری در ادلب، غروب گذشته با ریختن به خیابان ها اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند. اپوزیسیون مورد حمایت حزب عدالت و توسعه (AKP) مخالفت خود را نسبت به اظهارات اخیر چاووش اوغلو نشان دادند و اعلام کردند که این اظهارات را به صلاح نمی دانند.

کد خبر 36835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha