تپه باستانی اهرنجان به پارك اثر تبدیل می شود

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلماس گفت: با هدف ساماندهی تپه اهرنجان سلماس این تپه به پارک اثر تبدیل می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار کردپرس، افراسیاب گراوند با اعلام این مطلب اظهار کرد: در راستای مطالعات تپه اهرنجان و ساماندهی این تپه به عنوان پارک اثر با حضور معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولین شهرستان سلماس در فرمانداری سلماس برگزار شد.

او افزود: مطالعات باستان‌شناسی و همچنین طرح و نقشه‌های اجرایی محوطه برای تبدیل آن به پارک اثر انجام گرفته است.

گراوند ادامه داد: فاز نخست این طرح در جبهه شرقی تپه اجرا می‌شود و فازهای بعدی نیز پس از تملک اراضی اطراف آن انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلماس بیان کرد: تپه اهرنجان از قدیمی‌ترین استقرارهای شمال غرب دریاچه ارومیه با وسعت ۲۶ هزار مترمربع است که در شمال غربی شهر سلماس قرار گرفته و به شماره 2102 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محوطه اهرنجان در یک موقعیت راهبردی و شاه‌راه ارتباطی واقع شده است که از یک سو با قفقاز جنوبی و شرق آناتولی و از سوی دیگر با فلات مرکزی و جنوب دریاچه ارومیه، در راستای مبادلات تجاری (تجارت ابسیدین) و فرهنگی شکل گرفته است.

در این محوطه ابتدایی‌ترین اجتماع انسانی شکل گرفته و اختراعات، ابداعات و نوآوری­‌هایی در صنایع کشاورزی، دام‌داری و ابزارسازی و تجارت با مناطق هم‌جوار شکل گرفته و در طول زمان خود را به سوی تمدن‌های پیشرفته سوق داده‌اند.

بهار امسال گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری در تپه اهرنجان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های شمال غرب ایران آغاز شده است.

کد خبر 36359

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha