مدیریت نادرست آب و کاهش نزولات بلای جان کشاورزی در اقلیم کردستان

سرویس جهان- خبرگزاری فرانسه با اشاره به کاهش حجم آب برخی سدهای مهم در اقلیم کردستان، از تنگ شدن عرصه بر کشاورزان بر اثر کاهش نزولات آسمانی و سوء مدیریت منابع آبی در عراق و اقلیم کردستان خبر داده است.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی که بیشتر بر تاثیرات کاهش حجم آب سد دوکان در استان سلیمانیه عراق پرداخته نسبت به عواقب خشکسالی بر وضعیت مردم بویژه کشاورزان در اقلیم کردستان هشدار داده است.

در این گزارش به نقل از مسئولان اقلیم کردستان، از کاهش حدود 60 درصدی حجم آب سد دوکان خبر داده شده است. این در حالی است که به گفته کوچر جمال توفیق، مدیر سد دوکان، آب شرب کرکوک و سلیمانیه از این سد تامین می شود و بسیاری از کشاورزان به دلیل کاهش حجم آب این سد در حال از دست دادن محصولات خود هستند و یا به دلیل کاهش آب از کشت برخی محصولات منع شده است.

خبرگزاری فرانسه از جمله دلایل بحران آب در اقلیم کردستان عراق را کاهش نزولات آسمانی، برداشت بی رویه آب و کاهش ورودی آب سدها از بالادست عنوان کرده است.

عظام علوش، بنیانگذار سازمان طبیعت عراق و مشاور ریاست جمهوری این کشور، سوء مدیریت و عدم هماهنگی میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی را از جمله دیگر مواردی عنوان کرده است که کمبود آب در عراق و اقلیم کردستان را تشدید می کند. او به خبرگزاری فرانسه گفته است اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی با دولت مرکزی در حال ساخت سدهای متعدد است. او همچنین عدم استفاده از تکنولوژی های جدید برای مدیریت منابع آبی را از جمله موارد سوء مدیریت در حوزه آب در اقلیم کردستان و عراق عنوان کرده است.

کد خبر 36105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha