موانع پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- خبرگزاری فرانسه عدم ثبات سیاسی در عراق، وابستگی اقتصادی اقلیم کردستان به ترکیه و اختلاف داخلی کردها را از جمله موانع پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در اقلیم کردستان عراق عنوان کرده است.

به گزارش کردپرس ، حمله راکتی اخیر ترکیه به یک منطقه گردشگری در زاخو از توابع استان دهوک، در اقلیم کردستان عراق به جان باختن ۱۰ غیرنظامی و زخمی شدن حدود ۲۰ تن منجر شد.

با این که ترکیه دست داشتن در این حمله را رد کرده اما تقریبا همه در عراق متفق‌القول آنکارا را مسئول این تراژدی دانسته و آن را محکوم کردند.

برخی تحلیلگران حوزه مسائل کردی با اشاره به اینکه منطقه گردشگری روستای پرخ در زاخو در محدوده دو پست نظامی ترکیه قرار دارد و روستاهای اطراف آن قبلاً تخلیه شده بودند، گمان می کنند که ترکیه با هدف تخلیه این منطقه و دسترسی بیشتر به محل‌های حضور پ.ک.ک آن را هدف گلوله توپ یا خمپاره قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به برخی عوامل ادامه این وضعیت و تداوم جنگ ترکیه در اقلیم کردستان پرداخته است. این خبرگزاری با اشاره به تحقیقات دکتر سلیم چویک از انستیتو مسائل بین‌المللی و امنیتی آلمان نوشت: در حال حاضر بیشتر درگیریها بین ترکیه و پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان عراق اتفاق می افتد و ترکیه حدود ۴۰ پایگاه نظامی در خاک اقلیم کردستان عراق دارد.

شوان فاضل از موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح در سوئد نیز به این خبرگزاری گفته است از سال ۲۰۲۰ بیشترین درگیری‌ها میان نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک و نیروهای ترکیه در اقلیم کردستان عراق بوده است.

این خبرگزاری با اشاره به وجود موانعی، مقابله با ادامه حضور نظامی ترکیه در داخل خاک عراق را دشوار توصیف کرده است.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه دولت اقلیم کردستان عراق وابستگی شدید اقتصادی به ترکیه، بویژه در مورد صدور نفت از طریق خاک این کشور دارد، از بی رغبتی اربیل به محکومیت چنین اقداماتی از سوی آنکارا خبر داده است.

یکی دیگر از عوامل بازدارنده در پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در اقلیم کردستان، بی ثباتی سیاسی در عراق عنوان شده است زیرا پس از گذشت ۹ ماه از انتخابات در عراق، همچنان دولت موقت سر کار است و دولت جدید تشکیل نشده است.

همچنین وجود اختلاف داخلی میان کردها بویژه میان حزب دمکرات کردستان عراق و پ.ک.ک عامل دیگری در جلوگیری از ایجاد جبهه واحد در مقابل دخالت‌های نظامی ترکیه در اقلیم کردستان عنوان شده است.

کد خبر 35919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha