گزارش گردهمایی روز 15 جولای، ششمین سالگرد کودتای نافرجام 

سرویس ترکیه - یادداشت زیر را ازمشاهدات میدانی یکی از شرکت کنندگان در گردهمایی روز 15 جولای در آنکارا می خوانید.

رسانه های دولتی ترکیه یک روز پیش از برگزاری مراسم ششمین سالگرد کودتای نافرجام 15 جولای از محل هایی که قرار است مردم در آنها دور هم جمع شوند و مراسم برگزار شود، خبر دادند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در سخنانی از مردم خواست تا با حضور گسترده خود در این مراسم از دولت و حاکمیت ملی خود دفاع کنند.

قرار بود اردوغان صبح روز جمعه 15 جولای ابتدا در مراسمی نمادین تاج گلی در مجلس ترکیه بگذارد و پس از آن به استانبول برود و مراسم اصلی و سخنرانی ها در آنجا برگزار شود.

مراسم گردهمایی مردم آنکارا مثل همیشه قرار بود در میدان کیزیلای در قلب شهر آنکارا برگزار شود. نمایشگاه های تصاویر شامل تابلوها و فیلم های مربوط به کودتا نیز قرار بود در سه منطقه مختلف آنکارا در گوون پارک واقع در میدان کیزیلای، میدان تاریخی اولوس، و منطقه کنت پارک – جپا منطقه ای نزدیک به ایستگاه مترو و دانشگاه تکنیک خاورمیانه (اودتو) برگزار شود.

از صبح روز جمعه میدان کیزیلای پر از نیروهای پلیس بود. شاخه های مختلفی از نیروهای پلیس ترکیه مسئولیت حفاظت از امنیت مراسم را بر عهده داشتند. حتی پلیس های مبارزه با مواد مخدر هم در میان آنها بودند.

همه جا پر از پرچم بود. پرچم های بسیار بزرگ و تصاویر اردوغان در چهار طرف میدان از ساختمان ها آویزان شده بود. همینطور در سه طرف میدان تصویر بزرگی از مصطفی کمال آتاترک بنیانگذار ترکیه نوین هم مشاهده می شد. اردوغان سمت راست، پرچم وسط و آتاترک سمت چپ.

در میدان کیزیلای، ضلع گوون پارک دالانی از تصاویر مربوط به درگیری های کودتا گذاشته شده بود اما در میان آنها تصاویری از جنگ هم بود. برخی تصاویر هم مربوط به مراسم شب زنده داری مردم در میدان های بزرگ ترکیه در حمایت از دولت و حاکمیت ملی ترکیه یک ماه پس از کودتا بود. در یکی از این تصاویر اردوغان در میان جمعیت بود و این تنها اردوغان بود که دیده می شد و بقیه شماری دست محو دراز شده به سوی اردوغان بودند.

در زمینه هم صدای بلند اردوغان پخش می شد که فریاد می زد و مردم را به حضور در خیابان ها دعوت می کرد. همچنین جمله ای که باز فریاد می زد و می گفت: «از یک سو PKK از یک طرف فتو (جماعت فتح الله گولن) از یک طرف داعش، از یک طرف PYD ، از یک طرف دیگر هم YPG ، همه تان با هم بیایید (حمله کنید).» این ها قسمت هایی از سخنان او در زمان کودتای 15 جولای بود. این صدا همزمان با پس زمینه صدای شلیک تفنگ همینطور پشت سر هم تکرار می شد. برخی مردم هم با کنجکاوی در حال تماشای نمایشگاه تصاویر 15 جولای در گوون پارک بودند.

در نمایشگاه میدان اولوس تعداد بیشتری از مردم حضور داشتند اما شمار نیروهای پلیس ها خیلی کم تر بود. همین تصاویر به همین ترتیب چیده شده بودند. با این فرق که مردم آنجا انگار با ذوق و دقت بیشتری به این تصاویر نگاه می کردند.

میدان اولوس یکی از میدان های قدیمی با ساختمان های زیبا و از گره های اصلی شهر آنکارا است. همچنین یکی از سمبل های این شهر است. مردمی که در این منطقه در حال پرسه زنی هستند، اغلب مردها و از لایه های فرودست جامعه هستند.

عصر روز جمعه تمام درهای ورود و خروج متروی کیزلای مسدود شدند و تنها یک در در کوچه کونور باز بود. کوچه کونور در ضلع جنوب شرقی میدان کیزیلای قرار دارد.

از آنجا که بیرون می آمدید صدای سخنرانی اردوغان از بلندگوها به گوش می رسید. خیابان های منتهی به کیزیلای از چهار طرف بسته شده بودند. پیاده روها هم با گارد های پلیس مسدود شده بودند و برای حفظ امنیت منطقه هر کسی که وارد میدان می شد بازرسی بدنی می شد.

روی سن سیار تعبیه شده در گوون پارک کنسرت برقرار بود و مارش های نظامی و آهنگ های ملی خوانده می شد. مردم هم در حالی که پرچم سرخ ترکیه را به دست داشتند با کنسرت همراهی می کردند.

در جمعیت هسته مرکزی حاضر در میدان کیزیلای تقیربا می توانستید همه نوع آدمی ببنید. پیر، جوان، با حجاب، بی حجاب، زوج های جوان دست در دست یکدیگر و پدرهایی که فرزندانشان را روی دوش گرفته بودند اما این جمعیت خیلی کم بود. بیشتر جمعیت در اطراف پراکنده بودند و مثل موجی بی نظم از این سو به آن سو می رفتند. در میان این جمعیت چهره فرودستی و فقر نیز پیدا بود.

چادرهای شهرداری های AKP در اطراف مستقر بودند و با آب و نان سیمیت و شیرینی از مردم پذیرائی می کردند. در میان شلوغی جمعیت تعدادی برای خود نان می گرفتند.

در این میان پاساژها و مغازه های دور میدان هم باز بودند و آنها بدون توجه به برگزاری مراسم کارشان را می کردند.

در میان مردمی که در حمایت از دولت و حاکمیت ملی ترکیه پرچم به دست داشتند می شد تعداد بسیار زیادی از خارجی ها را دید. افریقایی ها تبارها، سوری های طرفدار اردوغان، ترکمن های عراقی که عاشق اردوغان هستند و گروه های دیگری از خارجی ها. خارجی های حامی اردوغان در زمان کودتا در سال 2016 نیز در کنار دولت ترکیه بودند و تمام یک ماه پس از آن را در مراسم شب زنده داری حمایت از دولت شرکت داشتند.

می توان گفت شمار جمعیتی که امسال در مراسم 15 جولای شرکت کردند بسیار کمتر از گذشته بود. با این حال اردوغان و AKP همچنان طرفداران ثابت خود را دارند و نمی توان آنها را نادیده انگاشت.

در ششمین سالگرد کودتای نافرجام 15 جولای، اردوغان و دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) که برای شرکت در مراسم به استانبول رفته بودند، سخنرانی کردند. در حالی که اردوغان 6 حزب اپوزیسیون ترکیه را به حمایت از PKK متهم کرد دولت باغچه لی جماعت فتو را همدست با PKK دانست. باغچه لی از مردم دعوت کرد تا بدون توجه به مواضع ایدئولوژیک و سیاسی شان از حاکمیت ملی ترکیه دفاع کنند. لحن باغچه لی در سخنرانی امسال کمی ملایم تر از همیشه به نظر می رسید.

کد خبر 35595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha