مطالبه 26 میلیارد دلاری بغداد از آنکارا در پرونده صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزارت نفت عراق اعلام کرد: در ارتباط با شکایت قضایی این کشور علیه ترکیه در خصوص صادرات نفت اقلیم کردستان مطالبه 26 میلیارد دلاری از آنکارا دارد.

به گزارش کردپرس، در اطلاعیه وزارت نفت عراق آمده است: عراق در تحقق حقوق قانونی و تاریخی خود برای مدیریت بر تمام فعالیت های نفتی در این کشور، نزدیک می شود.

احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق بر مُصر بودن دولت این کشور به بازگرداندن تمامی حقوق خود در ارتباط با سرمایه های ملی عراق در چارچوب قوانین و حقوق بین المللی تاکید کرده است.

وزیر نفت عراق اعلام کرده است: بهترین روش و شیوه برای حل و فصل مناقشات از کانال قانون و بصورت مسالمت آمیز خواهد بود.

در ادامه آمده است: دادگاه بین المللی بازرگانی شکایت قضایی جمهوری عراق علیه جمهوری ترکیه را در ارتباط با نقض توافقنامه سال 1973 مبنی بر پایبندی ترکیه به قوانین و توصیه های عراق در هر تحرک نفتی در خاک عراق را بررسی می کند.

در ادامه آمده است: در نشست دادگاه در پاریس شخص وزیر نفت عراق و شمار دیگری از مقامات این وزارتخانه و سفارت عراق حضور داشتند زیرا این شکایات یکی از بزرگترین شکایات قضایی در تاریخ عراق می باشد.

وزیر عراق اعلام کرده است دادگاه پس از شنود اظهارات طرفین دعوا تصمیم گیری درباره این پرونده را به مرحله نهایی رسانده و هیچ فرصتی برای تمدید در این باره وجود ندارد. پیش بینی می کنیم طی چند ماه آینده دادگاه حکم خود را صادر کند.

شایان ذکر است؛ در دوره دوم دولت نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق بغداد شکایتی را علیه آنکارا در دادگاهی بین المللی در ارتباط با پرونده صادرات نفت اقلیم کردستان ثبت کرد.

پس از آن در دولت حیدر العبادی در ارتباط با پرونده فروش نفت اقلیم کردستان بدون موافقت بغداد، دولت وقت در دادگاهی بین المللی پاریس شکایتی را علیه ترکیه ثبت و خواستار جبران خسارات دولت عراق به میزان 26 میلیارد دلار از سوی ترکیه شد.

کد خبر 35549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha