مستمری خانواده یکی از کارگران جان‌باخته در طوفان ارومیه برقرار شد

سرویس آذربایجان غربی- سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد: با پیگیری انجام شده و اقدامات قانونی، مستمری بازماندگان واجد شرایط یکی از کارگران جان باخته در تندباد ارومیه برقرار شد.

به گزارش کردپرس، از سازمان تامین اجتماعی؛ این سازمان اعلام کرد: در پی وقوع حادثه تلخ و بازتاب گسترده آن در جامعه و مطرح شدن نگرانی‌هایی در زمینه وضعیت بازماندگان آنان، با پیگیری‌های انجام شده، وضعیت بیمهای این دو کارگر بررسی شد و با توجه به شمول قانون تأمین‌اجتماعی به کارگران جان‌باخته و با انجام اقدامات قانونی مورد نیاز، مستمری بازماندگان واجد شرایط برقرار شد.

به موجب این اطلاعیه، کارگران یادشده، به سبب آن‌که در اختیار شرکت پیمانکاری فعال در پروژه‌های مسکن مهر بوده‌اند، به‌عنوان بیمه‌شده اجباری، مشمول قانون عام تأمین‌اجتماعی هستند و پیمانکار مکلف به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه این دو مرحوم به همراه لیست سایر کارگران شاغل به شعبه تأمین‌اجتماعی است.

لذا با هماهنگی صورت‌گرفته، مقرر شد با رعایت ماده 39 قانون تأمین‌اجتماعی، لیست و حق بیمه مربوط به خرداد ماه سال جاری این پیمانکار، یکم تیرماه به سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال شود تا تعهدات بیمه‌ای از جمله کمک هزینه کفن و دفن و نیز مستمری بازماندگان به بازماندگان واجد شرایط دو کارگر جان‌باخته تعلق ‌گیرد.

انجام اقدامات مرتبط با اخذ گزارش بازرسان اداره کار، پیگیری نشانی خانواده، اعزام بازرسان فنی سازمان تأمین‌اجتماعی و همچنین اخذ لیست ماهیانه پیمانکار از سوی اداره‌کل تأمین‌اجتماعی آذربایجان‌غربی از جمله اقداماتی بود که بلافاصله بعد از وقوع این حادثه و با قید فوریت، از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد تا مقدمات ارائه تعهدات قانونی به بازماندگان این کارگران فراهم شود.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، یکی از دو کارگر جان باخته این حادثه، متاهل و دارای فرزند تحت تکفل بوده که با توجه به وقوع فوت به سبب حادثه ناشی از کار و طبق قوانین، بدون توجه به میزان سابقه بیمه‌پردازی (فرد مرحوم تنها چند روز در اختیار پیمانکار بوده است) مستمری بازماندگان برقرار شد؛ اما فرد دوم، مجرد بوده و والدین وی نیز تحت تکفل ایشان نبوده‌اند.

کلیه کارگرانی که در کارهای ساختمانی اشتغال دارند، در صورت بروز حادثه ناشی از کار، نزد سازمان تأمین‌اجتماعی بیمه هستند و این سازمان بر اساس مأموریت خود مکلف است طبق گزارش حادثه، تعهدات قانونی را در مورد بیمه‌شدگان حادثه‌دیده اجرا کند تا اگر کارگری دچار از کار افتادگی و یا فوت شد؛ بازماندگان وی تحت پوشش خدمات تأمین‌اجتماعی قرار بگیرند.

به گزارش کردپرس، ١٦ خرداد ماه در اثر وزش تندباد شدید در ارومیه دو کارگر ساختمانی در حین کار دچار حادثه شده و جان باختند. در آن زمان دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی به کردپرس گفت: متاسفانه دو کارگری که در روزهای اخیر در ارومیه بر اثر تندباد شدید در حین کار جان باختند، بیمه نداشتند در حالیکه اصلاح ماده ٥ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بیش از یک سال و نیم است در مجلس پاسکاری می شود اما نمایندگان مجلس آن را تصویب نمی کنند!.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

مرگ کارگران ارومیه ای و دور باطل قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی!

قصه پر درد مرگ کارگران؛ جان می‌دهند تا نانی بر سفره برند

کد خبر 35315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha