ایران در مسیر سوء تغذیه/ از  ۲۰۰هزار میلیارد تومان صرفه جویی حوزه  ارزی چگونه استفاده شده است؟

سرویس آذربایجان غربی- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به دلیل مشکلات متعدد کشور در این حوزه می گوید: سیاست‌های نادرست این وزارتخانه کشور را در آستانه سوء تغذیه و وابستگی به سایر کشورها برای تامین کالاهای اساسی قرار داده است.

جلال محمودزاده در گفت و گوی اختصاصی با کردپرس، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه کشاورزی و تامین کالاهای اساسی از استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خبر داده و می گوید: بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به علت عدم مدیریت صحیح به امضای ١٧ نفر از نمایندگان مجلس رسیده و برای استیضاح تعداد مورد نیاز را هم کسب کرده است اما همچنان روی سامانه نمایندگان در دسترس است و منتظریم تا زمانی که تعداد امضاها به عدد قابل قبولی برسد آن را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کنیم.

او با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور در پی سیاست های نادرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه می دهد: سیاست‌های نادرست وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم در حال حاضر مصرف چندین کالای اساسی در کشور همچون شیر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ را به دلیل افزایش قیمت پایین آورده است. قیمت تمام شده شیر و گوشت قرمز هم به شدت افزایش یافته است و دامدار برای تولید گوشت قرمز کیلویی بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان هزینه می کند اما در عین حال فروش کالا کیلویی هفتاد هزار تومان در نظر گرفته شده است. مصرف شیر کشور پیشتر یک چهارم کشورهای منطقه بود اما اکنون با افزایش قیمت این کالای اساسی، سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به کشورهای دیگر به یک هشتم رسیده است!

ایران در مسیر سوء تغذیه

نماینده مهاباد در مجلس می گوید: کاهش درآمد خانوار، افزایش قیمت کالاهای اساسی سبب شده است که مصرف بسیاری از کالاهای خوراکی در سطح کشور پایین بیاید و این وضعیت در دراز مدت می‌تواند کشور را با تهدید به سوء تغذیه روبه روبه می کند و لطمه بزرگی به امنیت غذایی و سلامت مردم کشور وارد می شود. در واقع تغذیه نادرست و سوء تغذیه در میان کودکان و سالمندان می تواند خسارت های جبران ناپذیری به مردم وارد کرده و هزینه های مازاد را به بخش بهداشت و درمان کشور تحمیل کند.

دولت با ۲۰۰هزار میلیارد تومان صرفه جویی حوزه ارز چکار کرده است؟؟

محمودزاده در ادامه بیان می کند: دولت باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۲۰ میلیارد دلار در سال در بخش های کشاورزی وتامین کالاهای اساسی، یارانه به مردم پرداخت می‌کرد، اما اگر نرخ دلار را امروز ۲۹ هزار تومان در نظر بگیریم و با کسر مابه التفاوت دلار ۴۰۰۰ تومانی، باید ۲۵ هزار تومان را در رقم ۲۰ میلیارد دلار ضرب کنیم که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می شود. این میزانی است که امسال دولت باید آنها در حوزه یارانه کشاورزی و کالاهای اساسی پرداخت می‌کرد اما با حذف یارانه و برنامه های اقتصادی جدید، دولت در حال حاضر مبلغ ٥٠٠هزار میلیارد تومان صرفه جویی کرده و اعلام کرد که این میزان به صورت یارانه در اختیار مردم قرار می گیرد.

او اضافه می کند: در قالب طرح اقتصادی جدید موضوع پرداخت یارانه های ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار تومانی از سوی دولت مطرح و اعلام شد که در قالب یارانه های ۴۰۰ هزارتومانی، ٣٠ میلیون تومان یارانه تاکنون پرداخت شده، که این میزان در طول یک سال به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان می رسد. از سوی دیگر دولت برای ۴۲ میلیون نفر هم یارانه ۳۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته که مجموع یک ساله این بخش از یارانه نیز ۱۵۶ هزار میلیارد تومان می شود. بماند که علیرغم ادعای دولت، هنوز هم کسانی زیادی هستند در کشور که به نحوه توزیع یارانه ها اعتراض دارند و کسانی هستند که هنوز هم یارانه دریافت نکرده اند، اما با قبول پرداخت این میزان از یارانه بر اساس ادعای دولت باید بگوییم که مجموع این یارانه ها در کل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه می دهد: حالا با کسر این مقدار از مجموع مبلغ صرفه‌جویی شده ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه ارز، مشخص می شود که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در این میان پول هنوز هم در اختیار دولت قرار دارد. پس باید مشخص شود که این میزان پول را دولت در کجا و برای چه منظوری صرف کرده است؟ در حالی که بخش تولید در کشور در این روزها به شدت در مضیقه است باید دولت اعلام کند این میزان پول به کجا رفته و در کدام بخش هزینه شده است؟؟

وابستگی ایران در حوزه کالاهای اساسی به سایر کشورها

محمودزاده در خصوص برنامه توزیع عادلانه یارانه ها و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی از تهدید امنیت غذایی کشور خبر داده و می گوید: متاسفانه برنامه اقتصادی که در حال حاضر در حال اجرا است زیرساختش آماده نشده بود و مشکلات زیادی برای آن شکل گرفت. هنوز میزان و نوع پرداخت یارانه ها به مردم شفاف و مشخص نیست. تولید کنندگان بخش کشاورزی در کشور بدون حمایت رها شده اند و ... ادامه این وضعیت وابستگی شدید ایران در حوزه گندم، روغن، قند و تمامی محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر را شکل خواهد داد.

او با اشاره به هدر رفت تولید گندم در کشور به دلیل عدم حمایت از تولید کنندگان داخلی بیان می کند: در حال حاضر قیمت خرید گندم، کیلویی ۱۱ هزار تومان اعلام شده است در حالی که دولت در مناطق گرمسیری جنوب کشور ۴۵ روز است که گندم را از کشاورزان خریداری کرده اما هنوز ریالی به کشاورزان نپرداخته است، پس کشاورزان از تحویل گندم به دولت خودداری کرده و ترجیح می دهند آن را با کیلویی ۱۵ هزار تومان به دلالان بفروشند و در این وضعیت گندم تولیدی کشور از کشور خارج شده و کشور با کمبود این محصول در داخل روبرو خواهد شد.

محمودزاده با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه نیز اضافه می کند: در این وضعیت دولت برای خرید گندم هم با مشکل روبرو خواهد شد و این هم یکی دیگر از نقطه ضعف های بزرگ وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است که با مدیریت نادرست باعث خارج شدن گندم از کشور خواهد شد، همچنین جهاد کشاورزی در حوزه یارانه نان هم با مشکلاتی چند روبه رو است که مرتبط با مشکلات گندم است.

تحویل جوجه یک روزه به روستاییان غیر کارشناسی و مایه تعجب است!

عضو کمسیون کشاورزی مجلس در ادامه انتقادات خود از وزیر جهاد کشاورزی، به اقدام عجیب و غیر کارشناسی تحویل جوجه یک روز به روستاییان می گوید: اخیراً وزیر جهاد کشاورزی طرحی مبنی بر تحویل جوجه های یک روزه به روستاییان مطرح کرده، موضوعی که کاملاً کاملاً غیر کارشناسی و مایه تعجب است که از سوی وزیر جهاد کشاورزی که خود متولی این امر است مطرح شده است! باید بدانید که جوجه های یک روزه در محیط قرنطینه و بسته تولید شده‌اند و امکان ادامه زندگی آنها در محیط روستا وجود ندارند چرا که آنها با نهاده های دامی خاص و تحت شرایط ویژه تغذیه می شوند که این امر در روستاها ممکن نیست و اکثر این جوجه ها بعد از چند روز بیمار و تلف خواهند شد و باعث شیوع بیماری های طیور در روستاها می شوند.

گوشت مرغ تا دو ماه آینده کمیاب می شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به گران شدن و کمیاب شدن مرغ در کشور نیز می گوید: متاسفانه دامدارها بدون نهاده دامی مانده اند، جوجه ریزی انجام نمی شود و تا یکی دو ماه آینده به شدت با کمبود مرغ در کشور روبرو خواهیم شد و دولت مجبور خواهد شد با چندین برابر قیمت به واردات این محصول اقدام کند.

در بحث نهاده های دامی و افزایش بالای قیمت آنها اظهار کرد: در حال حاضر وظیفه تنظیم بازار و کنترل قیمت ها، بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، زمانیکه در مجلس طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصویب شد مقرر شد که دولت زیرساخت‌های این مسئله را تامین کند و یارانه ها را در زمان مقرر به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پرداخت کند به شرطی که قیمت نهاده های دامی و کالاهای اساسی از شهریور سال ۱۴۰۰ گران تر نشود، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش چندین برابری قیمت تمامی کالاهای اساسی هستیم و از طرف دیگر نهاده های دامی که باید با ارز نیمایی در اختیار مرغداران و دامداران قرار می گرفت اکنون به قیمت ارز آزاد صعود کرده و در عین حال در زمان مقرر هم به دست تولیدکنندگان نمی رسد.

تخلف هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی

او با اشاره به یک نمونه تخلف در حوزه نهاده های دامی گفت: وزارت جهاد کشاورزی سایتی به نام بازارگاه راه اندازی کرده که در این سایت نهاده های دامی و خرید و فروش می شوند متاسفانه در این حوزه هم تخلفات گسترده روی داده است. برای مثال شرکتی به نام "آریو تجارت سهیل" از وزارت جهاد کشاورزی مجوز گرفته در سایت بازارگاه نهاده های دامی را برای دامداران و مرغداران کشور ارائه کند، اما در عرض ۱۰ روز یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، حدود ۵۰۰ هزار تن محصول را به دامداران فروخته است، در حالی که این میزان فروش اصلا وجود خارجی ندارد و این شرکت تاکنون حتی یک کیلو نهاده دامی هم وارد نکرده است!!

این شرکت حدود سه ماه است که پولهای دامداران مرغداران و تولیدکنندگان را در اختیار دارد اما نهادهای دامی در اختیار آنها قرار نداده است! همچنین وزارت جهاد کشاورزی هم به تولیدکنندگان وعده داده بود در اسرع وقت نهاده‌های دامی را به آنها تحویل دهد ولی با عدم تحویل نهاده‌ها، تعداد زیادی از مرغداران که جوجه ریزی کرده بودند جوجه های یک روزه خود را معدوم کرده و به زنده زنده دفن کردند اقدامی کاملاً غیر انسانی که ضربه ای بزرگ به تولید کشور وارد کرد.

وزارت جهاد کشاورزی واردات محور شده است

عضو کمسیون کشاورزی مجلس در ادامه تاکید می کند: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه رویکرد تولید داشته باشد ،بیشتر رویه وارد کننده را در پیش گرفته است و قصد دارد از طریق واردات بازار را کنترل کند. این وزارتخانه به تولید و صادرات پشت کرده است و قصد دارد تمامی مشکلات را از طریق واردات کالاهای اساسی جبران کند.

نماینده مهاباد در مجلس بیان می کند: متاسفانه در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی موجود تولیدکنندگان از تولید بازمانده اند و وزارت جهاد کشاورزی و جناب ساداتی نژاد به جای اینکه از تولید داخلی و تولید کننده حمایت کند رویه واردات را در پیش گرفته اند و هر قیمتی این اقدام را انجام خواهند در حالی که این میزان پولی که صرف واردات کالاهای اساسی می شود را می توان در داخل کشور در اختیار تولید کننده داخلی قرار داد تا خودمان بتوانیم در کشور تولید کنیم و از وابستگی هم رهایی یابیم. ما در بخش مرغداری کشور علاوه بر تولید و مصرف داخلی تولید مازاد هم داریم ولی متاسفانه این رویه باعث شده که مرغداری ها تعطیل شده و ایران به وارد کننده مرغ هم تبدیل شود!

ایران برای اولین بار بعد از ٤ دهه وارد کننده سیب زمینی شد

محمودزاده با بیان اینکه در طول تاریخ انقلاب اسلامی تا کنون ما با واردات سیب زمینی در کشور روبرو نبودیم، ادامه می دهد: متاسفانه در دولت سیزدهم کشور به یکی از واردکنندگان سیب زمینی تبدیل شده است، در حالی که ما در سالیان پیش علاوه بر تولید این محصول، صادر کننده سیب زمینی هم بودیم و این هم یکی دیگر از نقاط منفی کارنامه وزارت جهاد کشاورزی کنونی است. که در نتیجه سیاست های نادرست آن طی چند روز ۱۱۰ هزار تن سیب زمینی وارد کشور شد!!!

ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی کشور به ٥ روز نمی رسد!

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص ذخیره کالاهای اساسی کشور می گوید: بر اساس قانون ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی باید حداقل به اندازه ۶ ماه وجود داشته باشد که در حال حاضر ذخیره موجود در بسیاری از محصولات حتی به ۵ روز هم نمی رسد!

او ادامه می دهد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی سرتاپا به مشکل تبدیل شده است و مدیریت در این وزارت به طور کلی رها شده و تنها به گفتار درمانی و شعار دادن می پردازند، تولید و صادرات متوقف شده و کشور در مسیر واردات کامل قرار گرفته است.چندی پیش کارمندان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به وضع موجود دست به اعتراض زدند، حال ببینید تولیدکنندگان در چه مضیقه ایی قرار گرفته اند.

دامدار کارت؛ تسهیلاتی که وجود خارجی ندارد

محمودزاده با بیان اینکه بانک کشاورزی باید تسهیلاتی را در اختیار دامداران و تولیدکنندگان دامی قرار دهند، می گوید: بانک ها تاکنون ریالی تسهیلات پرداخت نکرده اند و قصد دارند در قالب طرح "دامدار کارت" به ازای هر دام سبک ۱۹۵ هزار تومان و به ازای هر دام سنگین یک میلیون تومان به دامداران پرداخت کنند برای مثال اگر فردی ۵۰ دام سبک و ۱۰ دام سنگین داشته باشد در مجموع ١۹ میلیون تومان تسهیلات به او تعلق می گیرد که البته قابل برداشت هم نیست و تنها به منظور خرید نهادهای دامی تعیین شده است. حال آنکه در کشور نهاده ایی وجود ندارد پس عملا دامدار کارت هم فاقد اعتبار خواهد بود. در عین حال تولیدکنندگان برای دریافت آن هم باید هفت خان رستم را برای تسهیلاتی وجود خارجی ندارد طی کنند!

در استان آذربایجان غربی ۸ تا ۹ درصد دامداران این تسهیلات را دریافت کرده اند و مابقی به دلیل پایین بودن تسهیلات و مشکلاتی که در این راه وجود دارد از دریافت آن خودداری کرده اند.

گفت و گو/ تانیا شعفی

کد خبر 34055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha