نمونه تلفات زنبورستان‌های مهاباد به خارج از کشور ارسال می شود

سرویس آذربایجان غربی- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ارسال نمونه تلفات زنبورستان‌های شهرستان مهاباد برای مشخص شدن علت این تلفات به آزمایشگاهی در خارج از کشور خبر داد.

به گزارش کردپرس، اکبر کرامتی در این باره افزود: جواب اولیه آزمایش‌های انجام شده از تلفات زنبورهای عسل به مراکز مرجع داخلی ارسال شد اما وجود سم مورد استفاده کشاورزان برای سمپاشی مزارع یونجه در آن تایید نشد.

او ادامه داد: برای اطمینان بیشتر نمونه گیری‌های انجام شده به چند مرکز داخلی دیگر و همچنین توسط تعدادی از تولیدکنندگان به آزمایشگاهی در خارج از کشور ارسال شد تا نتیجه قطعی در این زمینه حاصل شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آدربایجان غربی اضافه کرد: برآورد میزان خسارت به کلنی زنبورداران انجام و برای حمایت از زنبورستان‌های خسارت دیده صاحبان آنها جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شوند.

کرامتی بیان کرد: پیگیری های لازم از طریق مسئولان و نمایندگان مردم در رده معاونان وزراتخانه نیز انجام شده که تلاش می‌کنیم بخشی از زیان مالی زنبورداران را جبران کنیم.

او همچنین در پایان با اشاره به خسارت دیدن ۱۸۵ هزار کلنی زنبور عسل در سال‌جاری به ایرنا گفت: با توجه به اینکه این استان با ۲۲ هزار تن تولید و داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی قطب عسل در کشور است، باید خسارت آنها جبران شود.

به گزارش کردپرس، امسال شماری زیادی کلنی های عسل در برخی شهرهای آذربایجان غربی در هنگام سمپاشی اراضی کشاورزی در استان آذربایجان غربی تلف شدند. از این میزان ۱۰ هزار کلنی عسل در مهاباد خسارت دید و ۵۰ درصد از زنبورهای عسل این کلنی ها از بین رفته به بیش از ۱۰۰ نفر از زنبورداران فعال این شهرستان خسارت کامل وارد آمده است.

پس از آن وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «تیمی متخصص از این وزارت برای بررسی و رسیدگی به وضعیت تلف شدن زنبورهای عسل و برخورد با متخلفین به مهاباد اعزام خواهند شد».

در همین راستا قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور نیز گفته است: با توجه به مواردی که در سطح کشور نسبت به خسارت زنبورداران از سمپاشی اراضی کشاورزی متحمل شده اند وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده تا خسارت ناشی از سمپاشی جزو مخاطرات زنبورداری، تحت پوشش بیمه قرار گیرد که از سال آینده اجرایی خواهد شد.

این در حالی است که رییس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد استفاده از سموم نامرغوب در بخش کشاورزی این شهرستان را دلیل خسران میلیاردی به زنبورداران می داند، کارشناس جهاد کشاورزی مهاباد معتقد است، سموم نامرغوب نبوده است.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

خسارت زنبورداران ناشی از سمپاشی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد

تلف شدن زنبورهای ۱۰ هزار کلنی عسل در مهاباد/ ابهام در کیفیت سموم کشاورزی!

برخورد با متخلفان تلف شدن زنبورهای عسل مهاباد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

کد خبر 34051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha