تمامی طرح های توسعه ای باید دارای پیوست زیست محیطی باشند

سرویس آذربایجان غربی- رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: دستگاه قضایی مخالف توسعه نیست و توسعه تقابلی با نگاه محیط زیستی ندارد، ولی حتماً باید هر طرح توسعه ای پیوست زیست محیطی داشته باشد چرا که بدون محیط زیست پاک، زندگی میسر نیست.

به گزارش کردپرس، ناصر عتباتی در نشست با اداره کل محیط زیست استان و سمن های زیست محیطی ضمن تبریک دهه کرامت و هفته محیط زیست تاکید کرد: پاسداشت محیط زیست مختص یک هفته نیست و همه ایام، روزهای محیط زیست هستند و کار شما در حفاظت از این ثروت‌های خدادادی بسیار ارزشمند است و اجر اخروی دارد.

عتباتی ادامه داد: محیط زیست امانتی است که در دست ماست و همانگونه که گذشتگان از آن حفاظت نموده اند تا به دست ما برسد ما نیز وظیفه داریم این امانت را برای آیندگان حفظ کنیم.

او افزود: جای جای استان آذربایجان غربی از نظر تنوع زیست محیطی، جانوری و زیست بوم های مختلف بی نظیر است و باید قدر این نعمت الهی را دانست و با حساس شدن به این امر در حفاظت از آن تلاش کرد که خوشبختانه این حساسیت در خانواده ها و سطح جامعه ایجاد شده است و نسل جدید نیز از همان سنین پایین آمادگی انتقال مفاهیم زیست محیطی را دارند.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به حمایت دستگاه قضایی استان از اقدامات اداره کل محیط زیست استان در حفاظت از محیط‌زیست تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی از اقدامات محیط بانان به عنوان ضابطین خاص که برای اجرای تکالیف خاص اقدام می کنند حمایت می کند.

او یکی از جهش های قانونگذاری استفاده از مجازات جایگزین حبس دانست و تصریح کرد: قضات استان با استفاده از این ظرفیت های قانونی در بسیاری از احکام خود به جای حبس اقدامات حمایتی و حفاظتی از محیط زیست، مانند درخت کاری و پاک کردن محیط زیست را صادر می کنند.

رئیس شورای قضایی استان گفت: دستگاه قضایی مخالف توسعه نیست و توسعه تقابلی با نگاه محیط زیستی ندارد، ولی حتماً باید هر طرح توسعه ای پیوست زیست محیطی داشته باشد چرا که بدون محیط زیست پاک، زندگی میسر نیست.

در ادامه سعید شهند مدیر کل اداره محیط زیست استان نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زیست محیطی استان و اقدامات اداره کل محیط زیست گفت: هفته محیط زیست فرصتی برای افزایش حساسیت های مردم و مسئولین نسبت به محیط زیست و نمایش بحران‌های زیست محیطی و آشنایی با اهمیت محیط زیست می باشد.

او ادامه داد: امروز اهمیت محیط زیست بر کسی پوشیده نیست و سلامت جامعه در گرو آن است و از نظر دینی نیز تاکید بر محیط زیست در صدر آیات و احادیث بیان شده است و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی همه مردم در قبال محیط زیست وظیفه دارند.

شهند افزود: ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان آذربایجان غربی تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان است و ۹۰ محیط بان از این اراضی و تنوع گونه های موجود در آن حفاظت می کنند.

در ادامه نمایندگان سمن های دوستار محیط زیست ضمن تقدیر از اقدامات دستگاه قضایی استان در حفاظت از محیط زیست خصوصاً برخورد قاطع با متصرفین اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی به بیان دغدغه های زیست محیطی پرداخته و درخواست‌های خود را مطرح کردند و سپس اعضای شورای معاونین اداره کل محیط زیست نیز مشکلات خود را بیان کردند که رئیس کل دادگستری استان دستور مساعدت های قانونی لازم را صادر کرد.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از تلاشهای دکتر عتباتی رئیس کل دادگستری استان در راستای صیانت و حفاظت از محیط زیست توسط مدیر کل اداره محیط زیست استان با تقدیم لباس وکارت شناسایی محیط بانی افتخاری تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 34029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha