70 قلم اشیای تاریخی و بدلی در سنندج کشف شد

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان از کشف و ضبط ۷۰ قلم اشیای تاریخی و بدلی در شهرستان سنندج خبر داد.

به گزارش کرد پرس، رسول مرادی گفت: در پی گزارش‌ واصله پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی استان کردستان مبنی بر کشف تعدادی اشیاء مشکوک به عتیقه‌ در منزل شخصی با هویت معلوم، بلافاصله نیروهای یگان به محل اعزام شدند.

وی اظهار کرد: پس از حضور در محل، ۷۰ قلم اشیاء تاریخی و تقلبی توسط این یگان ضبط و متهم همراه با پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شد.

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان افزود: این اشیا شامل ۶۳ عدد سکه برنجه قرون اول اسلامی و همچنین یک سکه نقره طرح دوره اشکانی و ریتون با طرح سر بز کوهی بدل از ریتون‌های هزاره اول، گلدان مسی با نقش گوزن بدل اشیاء هزاره اول، ریتون مسی با نقش 3 عدد کله قوچ بدل ریتون‌های هزاره اول، سکه پهلوی یاد‌‌بود نوروز ۱۳۳۸، سکه یادبود تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی ۱۳۴۶ و قطعات سفال دیزی خاکستری مربوط به هزاره اول میلادی است.

مرادی با بیان اینکه متهم به این وسیله قصد کلاهبرداری از افراد را داشته است، ادامه داد: این یگان با اقتدار تمام و اتکا به قوانین و مقررات در راستای حفاظت از آثار و ابنیه های تاریخی با متخلفان و افراد سودجو برخورد خواهد کرد.

وی یادآور شد: همچمین براساس اعلام کارشناس میراث فرهنگی استان، ارزش ریالی اشیاء مکشوفه 2 میلیارد و ۴۳۴ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان بیان کرد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌ غیرمجاز توسط افراد سودجو و سوداگران میراث فرهنگی، مراتب را در اسرع وقت به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گزارش دهند و ما را در حفاظت و پاسداری از این سرمایه ملی یاری کنند.

کد خبر 33975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha