تاوان ایرانی‌الاصل بودن کردهای فیلی با نداشتن شناسنامه ایرانی / مصطفی بیگی

سرویس ایلام - یک عضو جامعه ایلامیان مرکز (جام) طی نامه‌ای سرگشاده خواهان حل مشکلات «معاودین کرد فیلی» شد که در زمان رژیم بعث عراق از این کشور رانده شده و بیش از چهار دهه است که از حقوق قانونی خود در ایران محرومند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مصطفی بیگی در این نامه می‌نویسد:

بە استحضار همەگان می‌رساند کە تعدادی از هموطنان ایلامی‌الاصل تحت نام "معاودین کرد فیلی" کە بە خوبی و خوشی، دهە‌ها و حتی قرن‌ها در عراق زندگی می‌کردە‌اند، پس از وقوع کودتای ضدبشری حزب بعث و بە علت خصومت بعثی‌ها با ایران، با شیعە و با کرد، اموال کردهای فەیلی را مصادرە کردند، شناسنامە‌ی عراقی و عثمانی و یا اقامت آنها را باطل کردند و املاکشان را مصادرە نمودند و متاسفانە بیش از بیست و دو هزار تن از جوانانشان را ربودە و در گورهای دستە‌جمعی و یا بە خاطر آزمایش سلاح‌های میکروبی و شیمیایی، شهید کردند و شوربختانە اینکە هنوز هم اجساد مطهر اغلب آنها تحویل خانوادە‌های داغدارشان دادە نشدە و... در حال حاضر و دهە‌هاست کە بدون شناسنامە در ایران می‌زیند.

و در حالی کە جد و جدە آنها و حتی برخی برادر و خواهر و دائی و عموهایشان شناسنامە‌ی ایرانی دارند، برای این عزیزان هنوز هم شناسنامە صادر نشدە و مشمول بروکراسی‌های لاینحل شدە‌اند.

بیگی سپس با اشاره به تلاش‌های خوب جمهوری اسلامی ایران جهت شناسنامه‌دار کردن اطفال دورگه دارای مادر ایرانی و تعیین تکلیف قانونی آنها و صدور مدارک هویتی آنها به عنوان شهروندان ایرانی، در ادامه می‌نویسد:

لطفا برای این "کردهای فەیلی" ایلامی‌الاصلی کە دورگە هم نیستند و فقط و فقط و فقط ایلامی‌ و ایرانی‌اند و بە جرم ایرانی‌الاصل بودن، در حدود نیم قرن پیش از عراق آوارە و اخراج شدند و از پدر و مادر و اجدادی ایلامی زادە شدە‌اند، هم فکری بکنید.

از یاد نبرید کە این ایلامیان هم ایرانی و هم مذهبی هستند و ایلام ما علاوە بر افتخار هشت سال دفاع مقدس از ۴۲۰ کیلومتر مرز ایران در برابر ارتش متجاوز بعث عراقی، پس از جنگ نیز، دروازە‌ی عتبات بودە است و خادم زائرین.

این ایلامی‌الاصل‌های بی‌شناسنامە کە در حدود نیم‌قرن است تاوان ایرانی‌الاصل بودن خود را با بی‌شناسنامە‌ای ماندن در سرزمین اجدادی خود می‌پردازند، در استان‌های ایلام‌، تهران، کرمانشاە، لرستان، یزد، خوزستان و... ساکنند و چشم بە‌راە اخذ کمترین حقوق خود هستند و مخلص کلام طبق موازین شرعی و حقوق اساسی و انسانی خود و برابر با قوانین بین‌المللی "شناسنامە‌ی ایرانی" می‌خواهند، همین. و درک این موضوع و قبول این حق، قطعا امری سادە است.

در همین راستا از همە‌ی نمایندگان کشور بە ویژە نمایندگان استان‌های یزد، خوزستان، لرستان، کرمانشاە، کردستان، آذربایجان غربی، همدان، تهران، قم، مشهد و علی‌الخصوص از هر سە نمایندە‌ی استان ایلام، بە ویژە آقای بسطامی کە در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور دارند و با توجە بە اینکە کار و ماهیت وجودی آن کمیسیون ساماندهی بە همین مسائل است، می‌خواهیم کە بە رفع این مشکل سادە و احقاق حقوق این عزیزان، سنگ تمام بگذارند و برای اطلاع عموم نیز، اعلام نتیجە کنند.

از خانم دکتر فلاحی دیگر نماینده ایلام نیز درخواست داریم کە با توجە بە اینکە عضو کمیسیون سیاسی امنیتی مجلس هستند پیگیر شوند تا موانع امنیتی صدور شناسنامە برای این عزیزان ایلامی‌الاصل متولد عراق، بە دلیل گذشت دهەها از سقوط حکومت ننگین بعث صدامی و تبدیل عراق، بە کشوری دوست و برادر برای جمهوری اسلامی ایران، رفع شود.

یادآور می‌شود نداشتن شناسنامە، نیم قرن است کە این عزیزان را از برخی حقوق اجتماعی و سیاسی خود محروم کردە و جای تاسف و تاثر دارد؛ علی‌رغم اینکە در درازنای دهەهای متمادی این هموطنان اصیل ایرانی، تمامی هست و نیست خود را فدای هویت ایرانی خود کردە‌اند، هنوز هم در سرزمین اجدادی خود، بە عنوان "شهروند ایرانی" محسوب نمی‌شوند و مسئولین امر، خود را در برابر حل مشکل آنها مسئول نمی‌دانند.

کد خبر 33955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha