شکایت اقلیم کردستان از وزیر نفت عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - پایگاه "گزارش نفت عراق" در مطلبی به شکایت دولت اقلیم کردستان علیه وزیر نفت عراق و تلاش‌های بغداد برای مقابله با صادرات نفت اقلیم کردستان عراق پرداخت.

بە گزارش کردپرس بە نقل از پایگاە خبری میدل ایست نیوز: پایگاه “گزارش نفت عراق” در مطلبی نوشت که دعواهای حقوقی در بخش نفت اقلیم کردستان عراق با طرح شکایت اقلیم علیه وزیر نفت عراق وارد مرحله جدیدی شده و در همین حال دادگاه بازرگانی بغداد جلسه رسیدگی به پرونده شرکت‌های خارجی فعال در اقلیم کردستان را که قرار بود بنا بر درخواست وزیر نفت عراق برگزار شود، به تعویق انداخته است.

پایگاه “گزارش نفت عراق” به نقل از محمد علی محمود، قاضی دادگاه تجاری کرخ در بغداد، نوشت که شکایت وزارت نفت علیه هفت شرکت نفتی بین‌المللی فعال در اقلیم کردستان عراق به منظور تهیه مدارک لازم و اعزام نمایندگان قانونی از سوی شرکت‌ها تا 20 ژوئن به تعویق افتاده است.

این پایگاه خاطرنشان کرد که در شکایتی دیگر، دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق، شکایتی را علیه احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در دادگاه تحقیقات جنایی در اربیل مطرح کرده است.

پایگاه “گزارش نفت عراق” به نقل از یک وکیل مطلع از این پرونده اعلام کرد که اقلیم کردستان معتقد است که وزیر نفت عراق بر شرکت‌های خارجی فشار می‌آورد که فعالیت خود را در اقلیم کردستان متوقف کنند تا در لیست سیاه قرار نگیرند.

این پایگاه خاطرنشان کرد علاوه بر شکایتی که در دادگاه بازرگانی بغداد علیه اقلیم کردستان مطرح شده، مدیر کل شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو)، هفته گذشته در پارلمان تاکید کرد که وزارت نفت تنها به قوانین بین‌المللی علیه شرکت‌های نفت فعال در اقلیم کردستان اکتفا نخواهد کرد بلکه اقداماتی را علیه خریداران نفت خام از اقلیم کردستان و بانک‌های زیر نظر اقلیم که مبادلات مالی مرتبط با نفت را انجام می‌دهند، ترتیب خواهد داد.

دادگاه فدرال عراق در ماه فوریه گذشته طی حکمی قانون نفت و گاز اقلیم کردستان عراق را غیر قانونی دانست و تاکید کرد که هرگونه صادرات نفت و گاز باید از طریق بغداد باشد و اقلیم کردستان عراق را ملزم کرد که وزارت نفت و سازمان بازرسی را در جریان همه قراردادهای نفتی خود قرار دهد.

این حکم با واکنش منفی مقامات اقلیم کردستان عراق مواجه شد و سران این منطقه بارها این حکم را فاقد وجاهت قانونی شمردند.

کد خبر 33948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha