شناسایی ٣ هزار بازی بومی- محلی در ایران/٩٠ بازی  ثبت ملی شده است

سرویس آذربایجان غربی- دبیر فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کشور گفت: بیش از ٣ هزار بازی سنتی و بومی و محلی در کشور داریم که تاکنون نزدیک به ۹۰ بازی بصورت رسمی ثبت ملی شده است.

به گزارش کردپرس، از ورزش و جوانان؛ فرهاد نژادفصیحی در جمع انتخاباتی هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی آذربایجان غربی بیان کرد: جام پرچم جزو مهم‌ترین و با اهمیت ترین برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون است و در استان آذربایجان‌غربی نیز بالغ بر ۱۲۰۰ تیم ثبت نام کرده اند.

او اضافه کرد: برگزاری جام پرچم به کشف و شناسایی استعدادهای روستایی و بالقوه ورزشی کمک شایانی خواهدکرد.

دبیر فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی اضافه کرد: نکته مهم و حائز اهمیت درخصوص شرایط جغرافیایی و خاص آذربایجان غربی است که المپیاد بین‌المللی با کشورهای همسایه برنامه ریزی و اجرایی کنیم و در چند سال اخیر بدلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری نبود و تلاش می‌کنیم برای فصل تابستان و یا نهایتا امسال شاهد المپیاد بین‌المللی بازی های بومی محلی باشیم.

نژادفصیحی خاطر نشان کرد: باید برای ورزش های بومی و سنتی خود توجه کنیم تا مانع نام‌گذاری آنها به کشورهای دیگر شد و در این خصوص به استان‌ها تاکید می‌کنیم تا پایان امسال یک یا دو بازی و رشته بومی و محلی خود را برای ثبت برنامه ریزی کنند.

او هیات استان آذربایجان‌غربی جزو هیات‌های فعال و برتر کشور خواند و اظهار کرد: هیات استان در سالیان اخیر جزو هیات های فعال کشور بوده و در لیگ هفت سنگ یا ... پیشرو بودند و در مسابقات کشوری نیز حائز مقام شدند.

نژاد فصیحی در پایان از راه اندازی سامانه‌های آموزش فدراسیون، برگزاری دوره داوری و مربیگری درجه ۲ و راه اندازی سامانه مسابقات برای اولین بار خبرداد.

در ادامه سجاد بیرامی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی نیز گفت: برگزاری برنامه های علمی و رویدادمحور باید جزو اولویت ها قرار بگیرد تا شاهد ارتقا و رشد بیش از پیش باشیم.

او افزود: ۲۸۶۹ روستا در استان ثبت شده و انتظار داریم همه روستاها و بازی ها و ورزش های بومی آنها مورد توجه قرارگیرد. استان آذربایجان‌غربی، استان رنگین کمان زیبایی هاست و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌های مختلف دارد و نیاز است هیات توجه ویژه‌ای به این امر داشته و برای بهره‌مندی از این ظرفیت برنامه ریزی کند.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: توجه به ورزش همگانی و بالابردن سطح مشارکت مردم روستاهای مختلف نیز یکی دیگر از برنامه های اولویت دار هیات باشد تا شاهد حضور پررنگ اقشار مختلف در زمینه بازی ها و ورزش های سنتی و بومی و محلی باشیم.

بیرامی خواستار توجه به برگزاری المپیاد ورزش روستاها و حضور میدانی در شهرستان ها و برگزاری جلسات شهرستانی شد.

او با اشاره به اینکه، تلاش‌های زیادی برای بالا بردن سرانه و اماکن ورزشی در نقاط مختلف در حال صورت گرفتن است تاکید کرد: با بالا رفتن سرانه شاهد ارتقای ورزش و همگانی تر شدن رشته های مختلف خواهیم بود.

در این مجمع سجاد بیرامی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی و فرهاد نژادفصیحی دبیر فدراسیون برگزار شد، سعید هاشمی‌نیا با ۲۵ رای برای ۴ سال رییس این هیات شد.

کد خبر 33940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha