ضرورت ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- سرپرست اداره کل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی در همسایگی 5 کشور آسیایی و اورآسیا همچنین استقرار تنها راه زمینی ورود به اروپا در استان زمینه مستعد بودن ایجاد پایانه صادراتی تخصصی محصولات کشاورزی است.

به گزارش کردپرس، از صمت؛ عبدالحمید سرتیپی اظهار کرد: امروز یکی از خلاءهای سر راه توسعه صادرات بخش کشاورزی استان، نبود پایانه صادراتی تخصصی محصولات کشاورزی بوده و از آنجایی که این استان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می رود، این مهم ضروری به نظر می رسد.

اوافزود: تقویت زیرساخت های صادرات محصولات کشاورزی در این استان از ضروریات در راستای رونق بخش کشاورزی منطقه به شمار می رود و وجود بازار کشور های اوراسیا و دسترسی راحت به بازار های اروپایی ظرفیت بسیار خوبی برای آینده رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان فراهم کرده که باید به حوزه صادرات این بخش توجه ویژه شود.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی گفت: طی 2 ماهه نخست سال جاری در بخش صادرات به لحاظ وزنی 17 درصد و به لحاظ ارزشی 9 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افزایش روبرو بودیم.

سرتیپی تأکید کرد: در بازه زمانی یاد شده 366 میلیون و 530 هزار کیلو گرم انواع کالاهای تولید داخل از جمله محصولات کشاورزی، صنعتی، مواد معدنی و صنایع معدنی، محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، فرش و صنایع دستی به ارزش بیش از 118 میلیون و 486 هزار دلار به بازارهای هدف صادر شده است که 56 هزار و 603 میلیون دلار از صادرات انجام شده سهم محصولات بخش کشاورزی می باشد.

او اظهار کرد: محل ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و سرمایه گذاری در این حوزه مطابق اعلام سازمان توسعه تجارت کشور باید کاملا خصوصی و یا به شکل تعاونی باشد ضمنا مکان یابی صحیح و استقرار در نقاط جغرافیایی مناسب از نظر دسترسی به زیرساخت های لازم نظیر جاده ترانزیتی، فرودگاه، بندر، خطوط راه آهن و نزدیکی به مراکز اصلی تولید کالا و غیره از ملزومات قانونی است.

او ادامه داد: طرح پیشنهادی برای ایجاد و تأسیس پایانه صادراتی محصولات کشاورزی از سوی شرکت یکتا سیب گوهر سرخ اشنویه ارائه شده بود که روند صدور مجوزهای لازم برای ایجاد این پایانه در دست بررسی می باشد.

رییس صمت استان گفت: شهرستان اشنویه که به شهرگیلاس معروف است مطابق آمار اعلامی از سوی مسئولان شهرستان سالانه 14 هزار تن انواع میوه های هسته دار و 165 هزارتن سیب که از کیفیت بسیار بالا به لحاظ ماندگاری برخوردار است در این شهرستان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود که وجود پایانه تخصصی در این شهرستان می تواند در صادرات این محصولات و رونق اقتصادی بخش کشاورزی شهرستان و استان تأثیر بسزایی داشته باشد.

کد خبر 33911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha