انتقاد ملا بختیار از رویکردهای حزب دمکرات و اتحادیە میهنی در بغداد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو شورای عالی سیاسی و منافع اتحادیە میهنی با انتقاد از رویکردهای این حزب و حزب دمکرات کردستان، گفت کە اگر حزب دمکرات به توافق سە جانبە خود اطمینان دارد، چرا محتوای آن را اعلام نمی کند؟ اتحادیە میهنی وارد چە توافقی شدە و چگونە بدون توافق وارد جبهە بندی علیە طرف دیگری شدە و انتظار دارد کە شروطش نیز اجرا شود و در حالی کە در دوارن مام جلال نیز اتحادیە میهنی وارد توافقاتی میشد؛ اما عراقی ها اهمیتی بە توافق با کردها نمی دادند.

به گزارش کردپرس، ملا بختیار طی نشستی در منطقە خانقین به وضعیت کنونی در عراق و اقلیم کردستان، اشارە کرده و گفت کە در میان همه روسای جمهور عراق فقط مام جلال دبیر کل فقید اتحادیە میهنی دارای چنان توانایی و قدرتی بود کە رئیس جمهوری برجستە باشد و از سوی آیت اللە سیستانی مرجعیت عالیقدر عراق به عنوان "صمام امان" نام بردە شد و اثبات کرد مهم خود کرسی و منصب نیست و بلکە مهم این است کە چە کسی بر کرسی می نشیند.

عضو شورای عالی سیاسی و منافع اتحادیە میهنی افزود کە شش نخست وزیر در عراق بر سر کار آمدە اند و باید پاسخ دهند کە چە کسی مانع مبارزە با فساد شدە و چە مانعی داشتە اند کە نگذارند فساد تا این حد گستردە شود و یا قوانین را اجرا کردە و از اختیارات خود استفادە کنند و اکنون مشکلات، بحران ها و فساد در همه زمینە ها مردم عراق را در شرایط دشواری قرار دادە است.

وی با اشارە بە اینکە شرایط کنونی عراق نتیجە عدم حاکمیت قانون و سلطە شبە نظامیان و وجود فساد است و این کشور نمی تواند رهبری تاریخی را برای حل مشکلات و احیای عراق پرورش دهد و قادر بە رفع فساد و اختلاس و سلطە شبە نظامیان نیست.

همچنین بە رویکردها و سیاست های مجزا و متنقاض احزاب و جریان های کردستانی در بغداد و تعامل با دولت مرکزی و احزاب و جریان های سیاسی عراقی، اشارە کردە و ضمن انتقاد از رویکردهای اتحادیە میهنی و حزب دمکرات در این مورد؛ گفت کە حزب دمکرات وارد توافقی سە جانبە با جریان صدر و بخشی از سنی ها (بە ریاست محمد الحلبوسی) شدە، اما اگر بە این توافق اطمینان دارد و می داند کە مورد تائید اکثریت مردم اقلیم است، چرا محتوای توافق را رسما اعلام نمی کند و یا اتحادیە میهنی وارد چە توافقی شدە؟ چگونە بدون توافقی مشخص وارد جبهە بندی علیە طرف های دیگر شدە و انتظار دارد شروطش نیز اجرایی شود! آن هم در حالی کە حتی در دوران مام جلال نیز اتحادیە میهنی وارد توافقاتی می شد و طرف های عراقی نیز اهمیتی بە این توافقات و اجرای تعهدات خود در قبال کردها نمی دادند.

ملا بختیار تاکید کرد کە پرسشی اصلی نیز وجود دارد مبنی بر اینکە چرا باید پس از 31 سال حکمرانی کردی فساد در اقلیم کردستان وجود داشتە و اقلیم 25 میلیون دلار بدهکار باشد و چرا کردها پروژە استراتژیک مشترکی در بغداد ندارند؟

وی نمایندگان کردها در بغداد را نیز مورد انتقاد شدید قرار دادە و گفت کە آنان فراموش کردە اند اگر کرد و کردستان وجود نداشتە باشد آنان نیز موجودیتی در مجلس عراق ندارند.

کد خبر 33601

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha