کنترل بغداد بر فعالیت های نفتی اقلیم کردستان به بسیاری از اختلافات داخلی در اقلیم پایان میدهد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نماینده‌ اتحادیه‌ میهنی در پارلمان کردستان، تاکید کرد که‌ اگر دولت مرکزی عراق، کنترل فعالیت های نفتی اقلیم کردستان را در اختیار بگیرد، هیچ جریانی در اقلیم نمی تواند خودرا برتر بداند و بسیاری از اختلافات داخلی نیز در اقلیم حل می شود.

به‌ گزارش کردپرس به‌ نقل از سایت خبری خندان، عباس فتاح با اشاره‌ به‌ اظهارات روز گذشته‌ احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق که‌ اعلام کرد حکم اخیر دادگاه فدرال درمورد فعالیت های نفت و گاز اقلیم کردستان اجرا شده‌ و دولت مرکزی کنترل این فعالیت ها را در اختیار خود می گیرد؛ گفت که‌ اگر این حکم اجرا شده‌ و کنترل نفت اقلیم در اختیار بغداد قرار بگیرد، مشکلات و اختلافات و حملات رسانه‌ ای میان احزاب و جریان های سیاسی اقلیم کردستان نیز پایان می یابد.

نماینده‌ اتحادیه‌ میهنی در پارلمان کردستان تاکید کرد که‌ با کنترل بغداد بر نفت اقلیم، دیگر هیچ جریانی نمی تواند با در اختیار گرفتن نفت خود را در اقلیم برتر و بزرگتر بداند و اتحاد میان احزاب و جریان های سیاسی نیز محقق می شود.

لازم به‌ ذکر است که‌ وزیر نفت عراق با اشارە بە اینکە درآمدهای نفتی اقلیم کردستان به بیش از 50 درصد ارزش نفت فروخته شده نمی‌رسد، اعلام کرد که بغداد حکم دادگاه فدرال را دربارە پروندە فعالیت هاای نفتی اقلیم اجرایی می کند.
پیشتر دادگاه فدرال عراق در جلسه روز 15 فوریه خود که به موضوع صادرات نفت اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی و اجازه دولت مرکزی اختصاص یافته بود، قانون نفت و گاز اقلیم کردستان عراق را خلاف قانون اساسی دانست.

طی این حکم، دولت اقلیم کردستان عراق ملزم شده که وزارت نفت و دستگاه بازرسی عراق را در جریان قراردادهای فروش نفت و گاز اقلیم کردستان قرار داده‌ و همه درآمدهای نفتی خود را به وزارت نفت فدرال تحویل دهد.

کد خبر 32013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha