تضعیف تشکل‌های توانمند به تولید کشور لطمه جدی می‌زند

سرویس کرمانشاه _ ایرج نوری با تاکید بر ضرورت بازنگری جدی در برخی سیاست‌های اشتباه وزارت جهاد کشاورزی در قبال اتحادیه‌های و تشکل‌های توانمند این حوزه، گفت: تضعیف تشکل‌های توانمند و کارآمد با تصمیمات و برنامه‌ریزی های اشتباه، به تولید و اقتصاد کشور لطمه جدی می‌زند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: حدود دو سال است که شاهد وقوع یک خشکسالی نسبتا شدید در سطح کشور هستیم. این شرایط دشوار باعث شده، دامداران در یک وضعیت بسیار بحرانی قرار گیرند و برای نگهداری دام های مولد خود، دچار مشکل جدی شوند.

وی دام سبک را تنها سرمایه عشایر و تمام زندگی این قشر توصیف کرد و گفت: با تلف شدن این دام‌ها، چند هزار خانوار تولید کننده گوشت و لبنیات، راهی حاشیه شهرها شده و جذب شغل‌های کاذب می‌شوند و جوانان آن‌ها هم در معرض آسیب‌های جدی اجتماعی قرار می‌گیرند.

ایرج نوری بر ضرورت اتخاذ یک تصمیم فوری برای کمک به عشایر تاکید کرد و گفت: یکی از راهکارهای مناسب برای حمایت از دامداران، فراهم کردن امکان صادرات دام سبک مازاد با قیمت مناسب است تا دامداران بتوانند با این پول، نهاده موردنیاز برای نگهداری دام‌های مولد در این شرایط خشکسالی را تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه مجوزهای صادراتی باید در اختیار تشکل های توانمند و دارای کارنامه موفق گذاشته شود، در ادامه گفت: متاسفانه در سال گذشته مجوز صادرات دام در اختیار عده ای خاص گذاشته شد که به دلیل ناکارآمدی و فقدان تجربه، در عمل نتوانستند از امکان ظرفیت صادرات برای جبران بخشی از خسارت های تولیدکنندگان، استفاده کنند‌.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر اتحادیه‌هایی برای حوزه صادرات دام تشکیل شده که هیچ تجربه عملی خاصی در این حوزه ندارند و عملا با این حوزه بیگانه‌ و ناآشنا هستند.

وی ادامه داد: از طریق دکتر مصری نایب رئیس مجلس با دو تن از معاونان وزیر جهاد کشاورزی دیدار کردیم و به موضوع واگذاری مجوز صادرات دام به مجموعه های غیرتخصصی و فاقد تجربه و آسیب های آن‌ها برای تولید ملی و اقتصاد کشور اعتراض کردیم.

نوری تصریح کرد: هرچند به درخواست اتحادیه توجهی نشد ولی در عمل ناکارآمدی و ناتوانی آن مجموعه ها در امر صادرات دام برای وزارتخانه روشن شد‌.

وی تاکید کرد: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه به عنوان تنها تشکل حرفه‌ای در این حوزه، مدت ۱۵ سال است که مشغول فعالیت می باشد و طی این سال‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد دام کشور توسط این اتحادیه صادرات شده است.

نوری تاکید کرد: اگر قرار است وزارت جهاد کشاورزی در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است در عمل به تولید ملی و اقتصاد کشور کمک کند باید با بازنگری جدی در برخی سیاست‌های اشتباه قبلی، به سمت استفاده از ظرفیت اتحادیه‌های و تشکل‌های توانمند در این حوزه گام بردارد.

کد خبر 31979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha