تغییر موضع کنگره آمریکا درباره فروش جنگده اف 16 به ترکیه

سرویس جهان- در حالی که قبلا بیش از 50 تن از اعضای کنگره مخالفت خود را با فروش جنگنده اف 16 به ترکیه اعلام کرده بودند، اکنون به نظر می رسد آنها اکنون موافق درخواست ترکیه برای خرید این نوع جنگنده از آمریکا هستند.

به گزارش کردپرس، ترکیه سال گذشته از آمریکا درخواست کرد در کنار فروش 40 فروند جنگنده اف 16 به آنکارا، کیت هایی باری ارتقا 80 فروند جنگنده موجود نیز در اختیار ارتش ترکیه قرار دهد.

با این حال بیش از 50 نماینده کنگره در نامه هایی به وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به رفتار خلاف منافع آمریکا مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بودند. اما نشریه الکترونیکی دیفنس نیوز گزارش داد که بیشتر اعضای کنگره به دلیل آنچه نقش سازنده ترکیه در جنگ اوکراین خوانده شده، نسبت به فروش جنگنده‌های اف-16 به این کشور، چراغ سبز نشان داده‌اند.

دیفنس نیوز نوشت: نقش دیپلماتیک ترکیه در بحران اوکراین و نوع تعامل سیاسی آنکارا در قبال مسکو و همچنین نقش پهپادهای بیرقدار این کشور در جنگ اوکراین مورد تایید اعضای کنگره امریکا قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، برخی اعضای کنگره اعلام کرده‌اند که دولت بایدن معتقد است فروش اف-16 به ترکیه در راستای منافع امنیتی اعضای ناتو و امریکا خواهد بود و بر ادامه حمایت ترکیه از اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.

دیفنس نیوز به سخنان رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا هم اشاره کرده که گفته بود ما نیازمند گفت‌وگو و همکاری با ترکیه و دیگر کشورهایی هستیم که در کنار ما علیه روسیه اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرده که ترکیه برخی اقدامات صحیحی انجام داده و با وجود آنکه برخی موضوعات مربوط به این کشور ما را نگران کرده ولی مواردی وجود دارد که لازم است در خصوص آنها با ترکیه همکاری کنیم.

آدام اسمیت، رئیس کمیسیون نیروهای مسلح در کنگره امریکا هم گفته است که ما نیازمند داشتن روابط با ترکیه هستیم و باید راهی برای بهبود روابط خود با آنها پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد که بایدن خواهان حفظ توازن در روابط با ترکیه است ولی موضوع خرید سامانه اس-400 روسیه از سوی ترکیه، روابط ما با این کشور را پیچیده کرده است اما از سویی نمی توانیم از رابطه با آنکارا دست بکشیم.

کد خبر 31945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha