جنگ ترکیه در اقلیم کردستان نتیجه کابوس اردوغان از اتحاد کردهاست

سرویس جهان- مجله اوراسیا درباره عملیات نظامی متعدد ترکیه در اقلیم کردستان، به بهانه مقابله با پ.ک.ک نوشت: رجب طیب اردوغان قبل از هر چیز به دنبال دور کردن جریانات کردی بویژه جوامع کرد عراق و ترکیه از هم، از جمله میان دولت اقلیم کردستان و پ.ک.ک است، به همین دلیل به جنگ در این منطقه دامن می زند.

به گزارش کردپرس، مجله اورآسیا ریویو در یادداشتی پیرامون عملیات نظامی پی در پی ترکیه در خاک اقلیم کردستان، با نام های مختلف و به بهانه مقابله با پ.ک.ک نوشت: در اصل، هدف رجب طیب اردوغان از ایجاد این درگیریها جلوگیری از همگرایی جوامع کرد بویژه جوامع کرد عراق و ترکیه و در راس آن حکومت اقلیم کردستان و پ.ک.ک است.

این نشریه در ادامه اشاره کرده است که به همین دلیل، رجب طیب اردوغان قبل از هر چیز روی تشدید اختلافات میان پ.ک.ک و دولت اقلیم کردستان و همراه کردن حزب دموکرات کردستان و دولت اقلیم کردستان برای مقابله با پ.ک.ک کار کرده است.

نویل تلر، نویسنده این یادداشت معتقد است اتحاد کردها بویژه جوامع کرد در عراق و ترکیه به کابوسی برای اردوغان تبدیل شده است. این مسئله باعث شده است رئیس جمهور ترکیه همواره و به طور مداوم به فکر ادامه تنش و درگیری در خاک اقلیم کردستان باشد تا مانع از همگرایی احتمالی میان کردها شود.

این نشریه کشیده شدن تنشها به منطقه ایزدی نشین شنگال را مرحله دیگری از سرریز مشکلات داخلی ترکیه به خاک عراق برای در مقابل هم قرار دادن جریان های نزدیک به پ.ک.ک با دولت مرکزی عراق دانسته است.

این نشریه در عین حال، با اشاره به روابط اقتصادی نزدیک میان حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان حزب حاکم در اقلیم کردستان با دولت کنونی ترکیه، این روابط را در تسهیل شدن زمینه مقابله اردوغان با همگرایی کردها بی تاثیر ندانسته است.

کد خبر 31942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha