آغاز عملیات منطقه آزاد و تجاری مهران  تحقق  یک  وعده

سرویس ایلام - بالاخره و با اعلام فرماندار مهران، منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران از روی کاغذ به روی زمین واقعیت آمد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، علی عباس شفیعی اعلام کرد: فردا (شنبه) با حضور دکتر سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و جناب آقای دکتر بهرام نیا استاندار ایلام، دفتر منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران افتتاح و شروع به فعالیت می‌نماید.

ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران سال هاست که در دستور کار دولت های مختلف قرار گرفته و خوشبختانه بعد از پیگیری های متعدد همزمان با سال نخست دولت سیزدهم، بالاخره به نتیجه رسید و وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است و فردا با معرفی مدیر خود صورت حقیقی به خود می گیرد و امیدواریم به اندازه نام و ظرفیتش برای استان آورده داشته باشد.

راه اندازی این منطقه آزاد گامی مهم در ایجاد تحول و تسریع در توسعه پایدار استان ایلام به شمار می رود و مرز مهران از یک گذرگاه دو جانبه بین دو کشور ایران و عراق به یک مرز بین المللی تبدیل می شود.

مرز مهران یکی از مرزهای بسیار مهم ایران است و در مقایسه با بیشتر مرزهای کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است و در ترسیم مسیر ترانزیتی ایران، عراق، سوریه، لبنان، مرز مهران یکی از نقاط مهم این مسیر و در واقع علاوه بر دروازه عتبات عالیات، دروازه مدیترانه نیز هست.

یکی از نقاط قوت منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران صادرات محور بودن این مرز است به طوری که طبق آمار، صادرات از مرز مهران در ۹ ماه گذشته به بیش از ۷۵۸ میلیون دلار رسیده است که این عدد نشان از قدرت این مرز مهم دارد که نسبت به مدت مشابه ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

از نظر وزنی هم یک میلیون و ۵۱۷ هزار تن کالای صادراتی از مرز مهران صادر شده که در این زمینه نیز ۱۳۳ درصد رشد را نشان می دهد و همچنین به گواه آمارهای گمرک در میان ۱۰۵ گذرگاه فعال صادراتی گمرکی ایران ارزش دلاری کالاهای صادر شده درهمان گذرگاه مرزمهران رتبه دهم کل کشور را دارد و در میان ۱۳ گذرگاه و بازارچه گمرکی با عراق رتبه اول را دارد و از نظر ارزش دلاری تبادل کالا در این مرز پس از پرویزخان در قصر شیرین مقام دوم را دارد.

این همه نشان از قابلیت بسیار بالای مرزمهران دارد که انتظار می رود با تبدیل این نقطه مهم استراتژیک به منطقه آزاد تجاری و صنعتی رشد بیشتری داشته و از یک گذرگاه صرف تبادل کالا و مسافر بین دو کشور همسایه به یک مرز بین المللی با قدرت بیشتر و دارای خدمات ملی و انتفاع استانی تبدیل شود.

امید است که در استان ایلام با تشریک مساعی و ائتلاف همه تصمیم سازان و تصمیم گیران برای توسعه استان و تقویت ارتباط بین دستگاهی شاهد ایجاد سریع منطقه آزاد تجاری مهران و فعال شدن آن و جذب سرمایه گذار باشیم و با توجه به نامگذاری امسال به عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی، با همت مدیر منطقه آزاد به سمت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی از نوع نسل هفتم مناطق آزاد جهانی باشیم که در یادداشتهای بعدی در این خصوص بیشتر سخن خواهیم گفت.

*یاسر بابایی

کد خبر 31930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha