توضیحات ستاد عملیات مشترک عراق درباره حوادث شنگال

سرویس عراق و اقلیم کردستان - ستاد عملیات مشترک عراق با انتشار بیانیه‌ای به اخبار مربوط به تحولات امنیتی در شنگال واکنش نشان داد.

بە گزارش کردپرس بە نقل از پایگاە خبری میدل ایست نیوز: ستاد عملیات مشترک عراق با انتشار بیانیه‌ای به اخبار مربوط به تحولات امنیتی در شنگال واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در بیانیه رسمی واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق تأکید شده که منطقه سنونی از توابع شنگال شب گذشته و بامداد امروز شاهد حوادث امنیتی بود که لازم است مردم عراق در جریان آن باشند.

این بیانیه افزود که گروهی از نیروهای موسوم به گروهک «یبشه» برخی مسیرهای مواصلاتی میان منطقه سنونی و خانصور و روستاهای اطراف آنها را بسته و مانع تردد شهروندان در این مناطق شدند.

بر اساس این بیانیه از صبح امروز نیروهای نظامی ستاد عملیات غرب نینوا در پی بازگشایی این مسیرها برآمدند اما گروهی از تک‌تیراندازان در ساختمان‌های اطراف به سمت این نیروها تیراندازی کردند.

ستاد عملیات مشترک عراق تأکید کرده که با این نیروها به صورت مناسب برخورد و اقدامات لازم برای اعمال قانون انجام شده و همه مسیرها نیز بازگشایی شده است.

در این بیانیه از ساکنان منطقه بابت همکاری با نیروهای امنیتی و نظامی برای بازگشت اوضاع به حالت عادی قدردانی شده است.

پیش از این سرهنگ «محمد الجحیشی»، از ستاد فرماندهی عملیات نینوا، تأکید کرد که ارتش عراق به ساختمانی که تک‌تیراندازان از فراز آن نیروهای ارتش عراق را هدف قرار دادند حمله کرده است.

الجحیشی تأکید کرد که نیروهای ارتش با زرهی‌های ابرامز و بالگردهای جنگی اعزام شده به منطقه در اطراف این شهر مستقر شده‌اند.

وی گفت که تنش‌ها از وقتی شدت گرفته که شبه‌نظامیان مانع از تحرک یک کاروان نظامی ارتش عراق شده و یک منطقه را «خاص خود» دانسته و تأکید کرده‌اند که ارتش حق ورود به آنها را ندارد.

به گفته الجحیشی نیروهای ارتش از طریق بلندگو اعلام کرده‌اند که به هر نقطه‌ای در خاک کشور که اراده کنند می‌روند و هیچ گروهی حق بستن راه به روی آنها را ندارد.

از سوی دیگر، «حاتم صبور»، عضو شورای شهر شنگال، تأکید کرد که نیروهای ارتش پوسترهای عبدالله اوجلان و پرچم‌های حزب کارگران و گروه‌های وابسته به آن را برچیده و به جای آن پرچم عراق را برافراشته است.

او گفت که اعزام نیروهای زرمی جدید نشان می‌دهد که ارتش عراق عزم خود را برای ورود به همه مناطق شنگال جزم کرده است.

بیش از یک سال پیش، توافق بازگشت ثبات و عادی‌سازی اوضاع در شهر شنگال میان بغداد و اربیل در سه محور، امنیتی، اداری و بازسازی به امضا رسید.

در محور امنیتی این توافق تصریح شده که پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل شنگال را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

نیروهای حزب کارگران و متحدانشان در شنگال تاکنون مانع از اجرای کامل این توافق شده اند.

کد خبر 31794

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha